Een Citrix beheerder herinnerde mij eraan: op 27 juli is het ‘Dag van de Systeembeheerder’. Deze dag is speciaal in het leven geroepen om systeembeheerders één keer per jaar in het zonnetje te zetten. Dat doen we dan ook met alle plezier!

Ken jij je systeembeheerder eigenlijk?

Veel mensen kennen hun systeembeheerder helemaal niet. Juist omdat die zijn of haar werk prima doet, zodat onze computers het ‘gewoon doen’. Software updates lijken automatisch te worden uitgevoerd, applicaties draaien probleemloos op de servers en iedereen kan zijn werken op het moment, de plek en met het device naar keuze.

Dat daarvoor op de achtergrond systeembeheerders aan het werk zijn, beseffen we meestal niet. Vooral omdat ze dat vaak buiten kantoortijd doen. Ze willen ons, als gebruikers, liever niet hinderen en trekken pas deur achter zich dicht als de boel weer werkt. Systeembeheerders moeten regelmatig ’s avonds en in het weekend bereikbaar zijn. En als het onverhoopt toch een keer niet werkt zoals het zou moeten, fungeren ze ook nog eens als Kop van Jut.

Daarom is het ieder jaar op de laatste vrijdag van juli de internationale Systeembeheerdersdag (ofwel de System Administrator Appreciation Day). Het is dé gelegenheid om jouw waardering te tonen aan die betrokken, hardwerkende collega’s! Ook bij Myler nemen we ons petje af voor de systeembeheerder. Zowel de beheerders van onze eigen IT systemen als de talloze IT experts die via onze bemiddeling ergens als beheerder aan de slag zijn.

Petje af voor de Citrix beheerder

Dat geldt dus ook voor de Citrix beheerder die ik sprak. Citrix staat bij veel bedrijven in het centrum van het IT landschap. Met oplossingen als bijvoorbeeld XenApp, XenDesktop en XenServer verzorgen ze de virtualisatie van servers, desktops en applicaties. Zonder deze Citrix-oplossingen hebben gebruikers geen toegang tot hun bestanden, applicaties en netwerken.

Een Citrix beheerder speelt dan ook een cruciale rol. Met zijn brede kennis van de Citrix-producten zorgt hij voor de dagelijkse beheertaken, maar kan hij ook tweede- en derdelijns problemen oplossen. Ook kan hij scripts ontwikkelen om het beheer steeds verder te automatiseren en digitaliseren. En natuurlijk is hij verantwoordelijk voor change management en documentatie.

Contacten met klanten en gebruikers ziet hij als de perfecte kans om zijn kennis te verrijken. En net als zijn andere systeembeheercollega’s staat hij vaak bij nacht en ontij klaar om nieuwe software uit te rollen of urgente problemen op te lossen.

We zoeken steeds vaker die ideale Citrix beheerder

Regelmatig hebben we uitdagende vacatures of opdrachten voor zo’n ervaren Citrix beheerder.

Maar ook als je nog wat minder ervaren bent, komen we graag met je in contact. Als je het maar leuk vindt om een stap extra te zetten om je kennis en ervaring uit te bouwen. En als je maar uit het juiste ‘systeembeheerdershout’ bent gesneden!

Als dat zo is, meld je dan nu aan en check de laatste beheeropdrachten.