Een debriefing? Al dat extra werk, zit je daar wel op te wachten? Mijn antwoord: ja. Het weglaten van een goede debriefing en evaluatie kunnen je potentieel veel werk opleveren.

Waarom een debriefing?

Een gebrek aan een duidelijke debriefing kan je in een later stadium problemen opleveren. Het is leuk als je opdrachtgever jou begrijpt, maar begrijp jij de opdracht goed? Koppel terug aan je opdrachtgever:

  • Kort samengevat wie je bent/wat je doet
  • Wat de huidige situatie van de opdrachtgever is in jouw visie
  • Wat het resultaat moet zijn, in je eigen woorden. Heeft je opdrachtgever geen duidelijk doel omschreven?
  • Formuleer dit dan zelf. Laat zien dat je de wensen van je opdrachtgever begrijpt.
  • Wat jouw plan is om daar te komen
  • Wat je vanuit jouw professie ziet als mogelijke risico’s

Zet dit niet in een losse mail, maar maak een bestandje aan dat je keer op keer kunt gebruiken. Professioneel. En handig als handvat bij je evaluatie.

Hoe ga je evalueren?

Geef vooraf bij je opdrachtgever al aan dat je aan het einde van de opdracht een evaluatie doet. Een evaluatie hoeft geen dagen in beslag te nemen. Maak een eenvoudig format dat je na iedere opdracht gebruikt. Vraag de opdrachtgever bijvoorbeeld om drie goede punten en drie verbeterpunten. Vraag of de prijs-kwaliteitsverhouding volgens hem juist was. Vergeet niet om ook zelf even kort terug te blikken.

Splits de evaluatie op in twee delen: inhoudelijk en werkwijze. Een goede evaluatie betekent werken aan je toekomst. Het geeft jou informatie over wat je bij toekomstige klussen beter aan kunt pakken. Misschien levert het je wel een nieuwe klus op, omdat je laat zien dat je jezelf en je werk serieus neemt!

Op zoek naar een leuke en uitdagende opdracht? Iedere dag komen er tientallen nieuwe opdrachten online op Myler.nl. Registreer je snel en kosteloos op ons platform Select, maak een profiel aan en start vandaag nog met solliciteren. De leukste IT-opdrachten vind je op Myler.nl – Where great people team up.