10 tips voor het maken van een persbericht

  • Redactie
  • 1058

Een persbericht is een goed middel om je in de kijker te spelen. Ten onrechte wordt nog wel eens gedacht dat alleen grote bedrijven de pers halen. Maar ook voor ZZP’ers is een persbericht een goedkoop en effectief middel. Myler helpt je bij het maken van een persbericht.


Categorie: Nieuws

Verstuur alleen een persbericht als je iets te melden hebt
Hoe je een persbericht maakt, is eigenlijk niet eens zo relevant. Als je belangrijk of leuk nieuws hebt, dan zijn media graag bereid daar aandacht aan te besteden. Denk daarom goed na over de vraag wat je te melden hebt. Houd er daarbij rekening mee dat dit nieuws ook interessant moet zijn voor een brede doelgroep. Kleine nieuwsfeiten halen de krant niet; dus heeft het ook geen zin om daar tijd en energie in te steken. Nieuwswaardige feiten zijn:
- de start van je bedrijf
- ontwikkeling van een nieuw product
- een spectaculaire actie
- het behalen van bijvoorbeeld een kwaliteitscertificaat
- onderzoeksresultaten

Een persbericht bevat een aantal vaste elementen
- Aanduiding: PERSBERICHT
- Kopregel
- Intro
- Alinea’s
- Tussenkoppen
- Slotaanduiding (sluitregel ==========)
- Noot voor de redactie (Voor meer informatie neemt u contact op met <jouw naam, telefoonnummer, e-mail>. <Hij/zij> is graag bereid om uw eventuele vragen te beantwoorden.)

Begin met het nieuws
Bij een persbericht is het belangrijk dat de journalist direct snapt wat het nieuws is. Begin daarom met een krachtig intro waarin je antwoord geeft op de vragen:

- Wie (jij)
- Wat (start een bedrijf)
- Waar (in de plaats waar je bent gevestigd)
- Waarom (korte uitleg waarom jij denkt dat er behoefte is aan jouw bedrijf)
- Hoe (uitleg hoe je je bedrijf vorm geeft en waarin jij je onderscheidt).
- De waarom- en hoe-vragen kunnen in volgende alinea’s worden uitgediept.

Houd het kort en bondig
Het is de kunst om je boodschap kort en bondig te formuleren. Journalisten zijn doorgaans druk en hebben geen zin om zich door lange teksten heen te worstelen. Je persbericht werkt het beste als het niet langer is dan een A4-tje.

Klop jezelf niet op de borst
Maak geen juichende reclameteksten. Journalisten willen graag zo onafhankelijk mogelijke stukken publiceren. Reclame verwijzen ze vaak naar de advertentiekolommen waar je dus voor moet betalen. In veel gevallen zullen journalisten dergelijke berichten niet plaatsen.

Stuur het persbericht naar de juiste media
Het is belangrijk dat je je verdiept in de media die voor jou belangrijk zijn. De verkoper van kinderkleding zoekt andere kanalen dan de ICT’er. Veel persberichten sneuvelen omdat zij nooit de juiste mensen bereiken. Leg daarom een goed bestand aan van relevante media. Een handige site die je daarbij helpt, is MissMag. Probeer aan de juiste contactpersonen te komen. Een persoonlijke brief of e-mail zorgt voor extra attentiewaarde en kan helpen. Vergeet ook vooral de vakpers niet. Deze bladen en sites worden gelezen door mensen die in jouw vakgebied actief zijn. Hier heb je dus een grote kans op succes. Denk ook aan internet (linkedin), blogs of sites waarop je je persbericht kunt plaatsen. Voorbeelden daarvan zijn:
- Nieuwsloket
- allepersberichten.nl
- Verstuurpersbericht.nl

Verstuur je persbericht op het juiste moment
Woon je in Nijmegen en omstreken en start je met een nieuw bedrijf? Dan is het logisch om je persbericht niet te sturen naar de lokale media als de Vierdaagse aan de gang is. De kans is dan groot dat je bericht sneuvelt in het vele nieuws over het wandelevenement. Dit voorbeeld klinkt natuurlijk als een open deur, maar het gaat erom dat je goed nadenkt over het moment waarop je je persbericht rondstuurt. Ook de dag van de week maakt verschil. Kranten hebben bijvoorbeeld vaak moeite om hun edities op vrijdag, zaterdag en maandag te vullen. Als je je persbericht dan op vrijdag verstuurt, heb je vaak een grotere kans dat je bericht wordt geplaatst.

Overweeg een gimmick mee te sturen
Het is de kunst om aandacht te krijgen van een journalist. Dagelijks krijgt hij/zij vele persberichten aangereikt. Dan helpt het soms als je een attentie stuurt. Zorg er wel voor dat het een relevante gimmick is die past bij je boodschap. Stuur zeker geen kostbaar cadeau. Anders voelt de journalist dit als omkoping en zal hij eerder niet dan wel publiceren.

Wees blij met de aandacht
Journalisten zullen meestal niet jouw persbericht integraal overnemen. Soms korten ze je tekst in of nemen ze jouw nieuwsfeit als basis voor een geheel eigen verhaal. Wees ook blij met die aandacht. Als redacties melding maken van jouw persbericht, is het raadzaam om hen te bedanken voor het verhaal. Zo investeer je in een goed contact met de journalist en heb je een ingang bij het volgende persbericht dat je wilt versturen.

Bel als je bericht niet is geplaatst
Als je bericht niet is opgenomen in de kolommen, dan kun je bellen met de redactie om te vragen of het persbericht is aangekomen en of de redactie nog overweegt om iets met het nieuwsfeit te doen.  Niet alle journalisten zijn hier overigens van gediend en in de praktijk zul je vaak worden afgescheept door het redactiesecretariaat. Toch kan jouw telefoontje net even helpen om jouw bericht geplaatst te krijgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Redactie

Redactie, Myler