5 vragen die je moet stellen voordat je met een nieuwe opdracht start

  • Sterre Slagter
  • 3254

Als IT-professional is er natuurlijk altijd een opdracht die je binnen wil halen.Een opdracht die je datgene biedt om te groeien in je vak. Bereid je daarom goed voor!


Categorie: Nieuws

De belangrijkste misvatting is dat dit gesprek dezelfde structuur zou hebben als een sollicitatiegesprek. In zekere zin zijn er wel degelijk overeenkomsten met een regulier sollicitatiegesprek tussen werkgever en toekomstig werknemer, hoewel er toch grote verschillen bestaan. Die hebben vooral betrekking op de rol die jij binnen de organisatie zal hebben. Jij als zzp’er wordt namelijk gezien als een specialist; iemand met specifieke kennis en/of ervaring en daarom ook extra waardevol. Anderzijds moet de opdracht en opdrachtgever ook datgene bieden om jou te kunnen laten excelleren in je vakgebied. Het stellen van goede vragen in een eerste en/of tweede gesprek is dus extra belangrijk. We geven je daarom graag wat tips om zo dé vragen te kunnen stellen voordat je met je nieuwe opdracht start:

Vraag 1:

Naast de algemene en welbekende vragen over de klanten, diensten/producten en/of de sfeer op de werkvloer van de organisatie, is het belangrijk om kritisch te kijken naar de fase waarin een organisatie zich bevind. Dit kan bijvoorbeeld betrekking op de groeifase, maar ook op het aantal en soort klanten, de teamleden en het partnerschap met andere partijen. Een concrete vraag zou kunnen luiden: ‘Hoe heeft deze organisatie zich de afgelopen jaren ontwikkeld en wat was er voor nodig om deze ontwikkeling door te maken?’

Vraag 2:

Voordat het probleem, datgene waar jij een positieve rol in wil spelen, begrijpelijk en transparant is, is het goed om te weten wat voor ‘gevoel’ in de organisatie leeft. Probeer daarbij een duidelijk beeld te krijgen waar je gesprekspartner ‘tegen aan hikt’ en wat de belemmering kan zijn om verder te kunnen groeien als bedrijf. Een vraag die je zou kunnen stellen is bijvoorbeeld: “Wat zijn de uitdagingen op dit moment voor de organisatie?’, of “Wat zijn processen die nog verbeterd kunnen worden?’

Vraag 3 tot en met 5:

De laatste (tenminste) drie vragen (het mogen er altijd meer zijn) zullen vooral betrekking hebben op de toekomst van de organisatie én, nog belangrijker, jouw rol in dit toekomstbeeld. Vraag altijd naar het focuspunt van de opdrachtgever; wat is er nu echt belangrijk voor de organisatie. Daarnaast is het natuurlijk interessant om vragen te stellen over de korte en lange termijn prioriteiten (zorgen voor meer klanten, oplossen van een probleem of bijvoorbeeld het verbeteren van een proces). Tenslotte, wellicht de belangrijkste vraag: “Wat moet ik doen om een bijdrage te kunnen leveren bij het oplossen van dit ‘probleem’?’, ook wel “Wat hebben jullie nodig om deze korte/lange termijn doelstellingen te behalen?’

De grootste tip die wij je eigenlijk kunnen geven is dat je vooral moet blijven communiceren. Vraag wat je wil vragen en wees niet bang om een beetje kritisch te zijn. Interessant om te lezen welke meest voorkomende fouten gemaakt worden door zzp’ers? Klik dan hier voor meer informatie.

 

Bron: Taaladvies.net, Lancelots.nl


Sterre Slagter

Online Marketeer, Myler


Bij Myler ben ik werkzaam op de afdeling Marketing en verantwoordelijk voor het inrichten en uitbouwen van verschillende (online) marketing projecten, events en content.


Tags
  • zzpers
  • onderzoek
  • uurloon
  • zelfstandige professionals
  • ICT