Embedded software development, van lantaarnpaal tot Formule 1

  • 169

Nu er bijna geen product meer is te bedenken dat niet ‘slim’ wordt uitgevoerd, groeit het belang van embedded software development. Van de slimme lantaarnpalen langs de weg tot aan Formule 1 wagens op de internationale circuits.


Categorie: Nieuws

De rol van software op het race circuit

Komend weekend gaat het Formule 1 seizoen weer van start. Er wordt in Nederland massaal naar gekeken sinds we met Max Verstappen een coureur hebben die races wint. En daadwerkelijk kans maakt op het wereldkampioenschap.

Formule 1 is niet alleen een sport voor ‘petrolheads’. Alle aandacht is weliswaar gericht op de coureurs en hun auto’s, maar daarachter staan bij raceteams als Red Bull en Mercedes honderden specialisten klaar. Een deel daarvan is natuurlijk met echte autotechniek bezig, maar de teams zijn tegenwoordig ook ruim voorzien van IT-specialisten. Uiteraard leunt men voor de gangbare backoffice zaken op standaardsoftware, maar software die te maken heeft met de motorbesturing en de verwerking van de race-data ontwikkelt men grotendeels zelf. Chris Green, IT operations manager bij het Mercedes-AMG Petronas team vertelde onlangs dat zijn team voor sommige software modules tijdens een raceweekend dagelijks zo’n 5 of 6 updates produceert.

Embedded software development in de Formule 1

Embedded software development speelt dan ook een cruciale rol. Van de circa 25.000 onderdelen van een racewagen vormen er 6.000 samen de motor, terwijl er maar liefst 8.500 elektronische onderdelen zijn. De ‘brains’ van de Formule 1 wagen zitten in de electronic control unit (ECU). Die bevat een software framework waarop de embedded software engineers van de verschillende Formule 1 teams hun eigen code ontwikkelen. Daarmee besturen en monitoren ze alles in de auto. De motorinstellingen uiteraard, maar bijvoorbeeld ook de versnellingsbak, het differentieel en het energy recovery system. En natuurlijk het drag reduction system (DRS) dat op specifieke momenten net wat extra snelheid levert om in te kunnen halen.

Tijdens de race zorgt de ECU dat alle data van 300 sensors in de auto worden verzameld en naar het team gestuurd. Zaken als motorprestaties, de staat van de banden en het brandstofverbruik worden continue bijgehouden en per race wordt er door de auto meer dan 1,5 GigaByte aan data verstuurd. Tijdens de race worden die gegevens continu geanalyseerd en wordt eventueel de strategie aangepast. Als kijker zie je een aantal mensen langs het circuit naar hun monitors kijken. Tegelijkertijd zit er in de fabriek echter een veel grotere groep mensen live mee te kijken en te rekenen. Races worden gewonnen door briljante acties op de baan, maar ook door briljante strategieën. Strategieën die realtime zijn doorgerekend op duizenden kilometers van het circuit. Onder andere dankzij de embedded software development van de IT experts. Dan kijk je toch met andere ogen de komende race weekends.

Boeiende embedded software development uitdagingen

Natuurlijk, niet iedere embedded software ontwikkelaar komt in de spotlights van de Formule 1 terecht. Maar op veel plaatsen in ons dagelijkse leven is embedded software nog veel belangrijker en technisch minstens zo complex. Of het nu om slimme voertuigen op ons wegennet gaat, de steeds complexere besturing van ons energie netwerk of de steeds slimmere medische apparatuur, zonder embedded software development is het simpelweg ondenkbaar.

Dus ben jij die ervaren embedded engineer op zoek naar een nieuwe stap? Of heb je ‘gewone’ software engineering ervaring maar wil je graag stappen zetten richting embedded software development? Kijk dan zeker een keer naar onze actuele opdrachten. Beter nog, meld je vrijblijvend even aan bij ons. Dan houden we je automatisch op de hoogte van de leukste opdrachten.


Tags
  • Embedded software development
  • IT
  • Formule 1
  • ZZP
  • freelance
  • opdrachten