Notificatiestress: Notificatie-wat? Alles wat je moet weten!

  • Sterre Slagter
  • 901

Ben jij altijd bereikbaar? Grijp jij na 1x trillen ook naar je telefoon? Dit kan behoorlijk gevaarlijk zijn voor je stresslevel! Hier lees je meer.


Categorie: Nieuws

Je trekt de kantoordeur achter je dicht en denkt rustig naar huis te gaan, je werkdag is voorbij. Maar als je een paar uur later bijna aan tafel gaat, zie je dat je een gemiste oproep hebt en twee e-mails hebt ontvangen. Altijd bereikbaar zijn is soms handig, maar kan zorgen voor onrustige avonden en stressvolle weekenden. Deze stress wordt ook wel notificatiestress genoemd. Hoewel dit een rare naam heeft en niemand graag toegeeft hier last van te hebben, komt het toch vaker voor dat je denkt! Goede afspraken met je collega’s over bereikbaarheid zijn daarom belangrijk!

Het klinkt bijna ouderwets: ‘De afgelopen jaren hebben technologische ontwikkelingen doorstaan’. Dat woordje ‘doorstaan’ raakt dan ook de kern van dit verhaal. Hartstikke handig natuurlijk, maar af en toe ook vervelend. Iedereen is (bijna) altijd bereikbaar, dat wordt van ons verwacht maar eisen we ook van anderen. Na werktijd komen er nog mailtjes binnen met dringende vragen, wijzigingen van afspraken en kleine (stiekem grote) verzoekjes om toch nog even dat ene document door te sturen. Je collega’s zijn online, bereikbaar en daarom beschikbaar – dus jij ook! Een ongeschreven regel lijkt geboren.

Dit alles zorgt voor stress: Notificatiestress. Deze zogenaamde notificatiestress leidt tot een scheve balans tussen werk en privé en kan zelfs bijdragen aan het ontstaan van een burn-out. Onderzoek wijst uit dat het daadwerkelijk ontvangen van werk gerelateerde berichten waarschijnlijk niet de grootste bron van stress is, maar dat dit wordt gevormd door de anticipatie op dergelijke berichten.

Ervaar jij zelf notificatiestress of ben je bang dat dit in de toekomst gaat gebeuren? Bespreek verwachtingspatronen die bestaan tussen jou en je collega’s en maak concrete afspraken over wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Geef bijvoorbeeld aan dat je collega’s niet direct antwoord kunnen verwachten van je in de avonduren. Maak daarnaast bijvoorbeeld duidelijk dat je in de weekenden wel je email leest, maar nog geen actie onderneemt tot maandag. Hoe je hier invulling aan wil geven is aan jou, maar communiceer er duidelijk over! Zo draag jij bij aan een fijne werkomgeving en een ontspannen thuiszijn en vooral – minder notificatiestress.
 

Bron: Intermediair


Sterre Slagter

Online Marketeer, Myler


Bij Myler ben ik werkzaam op de afdeling Marketing en verantwoordelijk voor het inrichten en uitbouwen van verschillende (online) marketing projecten, events en content.


Tags
  • Notificatiestress
  • professional
  • digitalisering
  • stress
  • tips