Opdrachten

Stichting ICTU Adviseur Innovaties

Adviseur Innovaties

Info

Functie

Adviseur Innovaties

Locatie

Den Haag

Uren per week

4 uren per week

Looptijd

07.05.2024 - 30.12.2024

Opdrachtnummer

159025

Sluitingsdatum

date-icon06.05.2024 clock-icon10:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Voor het begeleiden van de projecten en het vorm geven van de kennisontwikkeling en -deling zoekt ICTU een Adviseur Innovaties.

Werkzaamheden De werkzaamheden bestaan uit het begeleiden en ondersteunen van projecten, en de organisatie van thema events voor kennisontwikkeling en -deling. De begeleiding bestaat uit het voorbereiden en faciliteren van een startgesprek met een deelnemend project, een of twee voortgangsgesprekken en de voorbereiding van een evaluatie van de innovatieprojecten. De gesprekken worden in onderling overleg gevoerd door het Ministerie en ICTU. De ondersteuning bestaat uit het inhoudelijk meedenken en faciliteren van projecten bij de realisatie van de innovatie door het bieden van support en het leggen van onderlinge verbindingen tussen deelnemende projecten, landelijke innovatieprogramma's binnen overheden etc.

Het vormgeven van kennisontwikkeling en -deling bestaat uit het inhoudelijk voorbereiden van gemeenschappelijke innovatievraagstukken voor overheidsinnovaties. Denk hierbij aan thema's zoals:

  • Gebruikersgerichtheid van oplossingen
  • Het werken met open sources
  • Cultuur en gedragsverandering
  • Opschaling

De kennisdeling vraagt om het verzamelen, samenbrengen, verrijken en verspreiden van informatie en kennis van de innovatieprojecten en het realiseren van community vorming voor de huidige (en eerdere) deelnemende projecten, en innovators binnen overheidsorganisaties. De werkzaamheden worden in afstemming met de programma manager gerealiseerd, waarbij de adviseur een geleidelijk grotere rol op zich kan nemen.

Voor de organisatie van events en de communicatie over het programma, events en projecten zijn adviseurs beschikbaar, met wie ook nauw wordt samengewerkt in een klein team.

Gewenste profiel
Je bent een ervaren adviseur. Je werkt prettig samen met (vertegenwoordigers van) het ministerie (beleidsmedewerkers) en het ICTU team. Je schakelt soepel tussen de innovatie projecten (inclusief de stakeholders met wie zij samenwerken), het ICTU team en externe organisaties met focus op innovaties, in alle fases. Bij voorkeur heb je expertise op het gebied van de gestructureerde projectsamenwerking en verslaglegging. Je hebt kennis van innovatieprocessen, of bent in staat om deze snel op te bouwen binnen het programma. Je kent de praktijk van overheidsorganisaties. Je hebt ervaring met samenwerkingsvraagstukken. De adviseur moet beschikken over vaardigheden om processturing te geven aan multidisciplinaire samenwerking op uitvoerend en bestuurlijk niveau.

Voor de invulling van de opdracht stem je af met het ICTU team en het Ministerie. Enige flexibiliteit is nodig omdat werkzaamheden zich waarschijnlijk niet gelijk over de projectperiode zullen aandoen. Kerncompetenties zijn:

  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Actiegerichtheid
  • Pragmatisch handelen
  • Plannen & organiseren

Achtergrond opdracht
ICTU werkt aan een betere digitale overheid. Samen met onze opdrachtgevers realiseren we kwalitatief hoogwaardige digitale dienstverlening. We verbinden kennis aan kunde, en oplossingen aan vraagstukken. Met oog voor de balans tussen techniek en gebruik, tussen innovatie en werkbare oplossingen. Zodat burgers en bedrijven zaken die ze doen met de overheid veilig en makkelijk digitaal kunnen afhandelen.

Programma Waardengedreven Innovatiebudget Digitale Overheid
De overheid wil de dienstverlening aan burger en ondernemers steeds verder verbeteren. Dit gebeurt ook door te experimenteren en te innoveren. Daarbij wil de overheid de innovatiekennis onder ambtenaren vergroten. Innovaties kunnen helpen om belangrijke maatschappelijke problemen op te lossen. Daarom is het belangrijk om extra geld te steken in innovatie en wordt elk jaar een innovatieagenda opgesteld door departementen, uitvoeringsorganisaties, gemeenten, provincies en waterschappen.

Om innovatie te stimuleren wordt een Innovatiebudget beschikbaar gesteld, binnen de geldende aanbestedingsregels, om ruimte te creëren voor innovatie. De mogelijkheden voor innovatie nemen toe als de overheid standaarden verplicht stelt en open data zoveel mogelijk gebruikt wordt. Vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt innovatie gestimuleerd, vanuit de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren, door het beschikbaar stellen van een innovatiebudget dat bedoeld is om projecten op te starten, op te schalen of te borgen.

Op basis van selectiecriteria stelt het Ministerie hiertoe een innovatiebudget beschikbaar aan projecten. De genoemde (samenwerkende) overheidsorganisaties kunnen een aanvraag indienen voor het innovatiebudget. Een jury met vertegenwoordigers van beleidsdepartementen, decentrale overheden, burgers, bedrijfsleven en wetenschap bepaalt welke overheidsprojecten en vraagstukken een bijdrage uit het innovatiebudget krijgen. De geleidelijke ontwikkeling naar een gestructureerde projectbegeleiding en ondersteuning wordt vorm gegeven, en de onderlinge samenwerking, kennisontwikkeling en -deling wordt gestimuleerd.

Eisen

  • Heeft minimaal 5 jaar aantoonbare (werk)ervaring in het speelveld van overheidsorganisaties en informatisering. Deze ervaring is opgedaan in de afgelopen 10 jaar.
  • Afgeronde academische/HBO opleiding
  • Aantoonbare kennis van het organiseren van verbeterprocessen en het begeleiden van overheid(sgerelateerde) organisaties in veranderingen. Deze kennis blijkt uit de motivatietekst. Kandidaat kan hiervoor één of meerdere referenties aandragen
  • Wensen

  • Recente aantoonbare ervaring met innovatie- en informatievoorzienings- trajecten in ketensamenwerking.
  • Aantoonbaar ervaring in het vertalen van best practices naar andere organisaties, door het organiseren en implementeren van ICT- oplossingen, waarmee daadwerkelijk een verandering is doorgevoerd.
  • (Schriftelijk en mondeling) communicatief vaardig in de omgang met de doelgroep van deze opdracht, medewerkers beleid/innovatie binnen overheidsorganisaties.
  • Ervaring met gestructureerde gegevensvoorziening en - uitwisseling in ketensamenwerking bij organisaties.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Stichting ICTU

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Voor het begeleiden van de projecten en het vorm geven van de kennisontwikkeling en -deling zoekt ICTU een Adviseur Innovaties.

    Werkzaamheden De werkzaamheden bestaan uit het begeleiden en ondersteunen van projecten, en de organisatie van thema events voor kennisontwikkeling en -deling. De begeleiding bestaat uit het voorbereiden en faciliteren van een startgesprek met een deelnemend project, een of twee voortgangsgesprekken en de voorbereiding van een evaluatie van de innovatieprojecten. De gesprekken worden in onderling overleg gevoerd door het Ministerie en ICTU. De ondersteuning bestaat uit het inhoudelijk meedenken en faciliteren van projecten bij de realisatie van de innovatie door het bieden van support en het leggen van onderlinge verbindingen tussen deelnemende projecten, landelijke innovatieprogramma's binnen overheden etc.

    Het vormgeven van kennisontwikkeling en -deling bestaat uit het inhoudelijk voorbereiden van gemeenschappelijke innovatievraagstukken voor overheidsinnovaties. Denk hierbij aan thema's zoals:

    • Gebruikersgerichtheid van oplossingen
    • Het werken met open sources
    • Cultuur en gedragsverandering
    • Opschaling

    De kennisdeling vraagt om het verzamelen, samenbrengen, verrijken en verspreiden van informatie en kennis van de innovatieprojecten en het realiseren van community vorming voor de huidige (en eerdere) deelnemende projecten, en innovators binnen overheidsorganisaties. De werkzaamheden worden in afstemming met de programma manager gerealiseerd, waarbij de adviseur een geleidelijk grotere rol op zich kan nemen.

    Voor de organisatie van events en de communicatie over het programma, events en projecten zijn adviseurs beschikbaar, met wie ook nauw wordt samengewerkt in een klein team.

    Gewenste profiel
    Je bent een ervaren adviseur. Je werkt prettig samen met (vertegenwoordigers van) het ministerie (beleidsmedewerkers) en het ICTU team. Je schakelt soepel tussen de innovatie projecten (inclusief de stakeholders met wie zij samenwerken), het ICTU team en externe organisaties met focus op innovaties, in alle fases. Bij voorkeur heb je expertise op het gebied van de gestructureerde projectsamenwerking en verslaglegging. Je hebt kennis van innovatieprocessen, of bent in staat om deze snel op te bouwen binnen het programma. Je kent de praktijk van overheidsorganisaties. Je hebt ervaring met samenwerkingsvraagstukken. De adviseur moet beschikken over vaardigheden om processturing te geven aan multidisciplinaire samenwerking op uitvoerend en bestuurlijk niveau.

    Voor de invulling van de opdracht stem je af met het ICTU team en het Ministerie. Enige flexibiliteit is nodig omdat werkzaamheden zich waarschijnlijk niet gelijk over de projectperiode zullen aandoen. Kerncompetenties zijn:

    • Bestuurssensitiviteit
    • Omgevingsbewustzijn
    • Actiegerichtheid
    • Pragmatisch handelen
    • Plannen & organiseren

    Achtergrond opdracht
    ICTU werkt aan een betere digitale overheid. Samen met onze opdrachtgevers realiseren we kwalitatief hoogwaardige digitale dienstverlening. We verbinden kennis aan kunde, en oplossingen aan vraagstukken. Met oog voor de balans tussen techniek en gebruik, tussen innovatie en werkbare oplossingen. Zodat burgers en bedrijven zaken die ze doen met de overheid veilig en makkelijk digitaal kunnen afhandelen.

    Programma Waardengedreven Innovatiebudget Digitale Overheid
    De overheid wil de dienstverlening aan burger en ondernemers steeds verder verbeteren. Dit gebeurt ook door te experimenteren en te innoveren. Daarbij wil de overheid de innovatiekennis onder ambtenaren vergroten. Innovaties kunnen helpen om belangrijke maatschappelijke problemen op te lossen. Daarom is het belangrijk om extra geld te steken in innovatie en wordt elk jaar een innovatieagenda opgesteld door departementen, uitvoeringsorganisaties, gemeenten, provincies en waterschappen.

    Om innovatie te stimuleren wordt een Innovatiebudget beschikbaar gesteld, binnen de geldende aanbestedingsregels, om ruimte te creëren voor innovatie. De mogelijkheden voor innovatie nemen toe als de overheid standaarden verplicht stelt en open data zoveel mogelijk gebruikt wordt. Vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt innovatie gestimuleerd, vanuit de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren, door het beschikbaar stellen van een innovatiebudget dat bedoeld is om projecten op te starten, op te schalen of te borgen.

    Op basis van selectiecriteria stelt het Ministerie hiertoe een innovatiebudget beschikbaar aan projecten. De genoemde (samenwerkende) overheidsorganisaties kunnen een aanvraag indienen voor het innovatiebudget. Een jury met vertegenwoordigers van beleidsdepartementen, decentrale overheden, burgers, bedrijfsleven en wetenschap bepaalt welke overheidsprojecten en vraagstukken een bijdrage uit het innovatiebudget krijgen. De geleidelijke ontwikkeling naar een gestructureerde projectbegeleiding en ondersteuning wordt vorm gegeven, en de onderlinge samenwerking, kennisontwikkeling en -deling wordt gestimuleerd.

    Eisen

  • Heeft minimaal 5 jaar aantoonbare (werk)ervaring in het speelveld van overheidsorganisaties en informatisering. Deze ervaring is opgedaan in de afgelopen 10 jaar.
  • Afgeronde academische/HBO opleiding
  • Aantoonbare kennis van het organiseren van verbeterprocessen en het begeleiden van overheid(sgerelateerde) organisaties in veranderingen. Deze kennis blijkt uit de motivatietekst. Kandidaat kan hiervoor één of meerdere referenties aandragen
  • Wensen

  • Recente aantoonbare ervaring met innovatie- en informatievoorzienings- trajecten in ketensamenwerking.
  • Aantoonbaar ervaring in het vertalen van best practices naar andere organisaties, door het organiseren en implementeren van ICT- oplossingen, waarmee daadwerkelijk een verandering is doorgevoerd.
  • (Schriftelijk en mondeling) communicatief vaardig in de omgang met de doelgroep van deze opdracht, medewerkers beleid/innovatie binnen overheidsorganisaties.
  • Ervaring met gestructureerde gegevensvoorziening en - uitwisseling in ketensamenwerking bij organisaties.
  • Aanvullende Informatie
    Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


    De recruiter

    Celine Correia

    Myler

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Privacy Preference Center