Opdrachten

Stichting ICTU UX-designer/-engineer

UX-designer/-engineer

Info

Functie

UX-designer/-engineer

Locatie

Den Haag

Uren per week

40 uren per week

Looptijd

21.08.2022 - 30.12.2022

Opdrachtnummer

113197

Sluitingsdatum

date-icon12.08.2022 clock-icon07:08

Rolomschrijving en taakafspraken

BIEDINGEN KUNNEN UITSLUITEND WORDEN GEDAAN MET EEN CV IN ICTU FORMAT. ALLEEN HET ICTU CV WORDT NAAR DE KLANT GESTUURD. DIT DIENT EEN VOLWAARDIG CV TE ZIJN MET ALLE WERKERVARING. (ZIE BIJLAGE)
DAARBIJ DIENEN ALLE EISEN EN WENSEN PUNTSGEWIJS TE WORDEN GEMOTIVEERD IN HET ICTU CV.

Jouw profiel
Ben jij een ervaren UX-er die gaat voor een betekenisvolle en aangename gebruikerservaring?
Streef jij naar goed werkende digitale oplossingen voor iedereen?
Word je ook heel blij van het samenwerken en delen van inzichten? Vind je het fijn om het schakelpunt te vormen tussen design en development? En ben je bekend met het opzetten en onderhouden van een design systeem?
Dan ben jij degene die wij zoeken!

Projectomschrijving

ICTU werkt aan een betere digitale overheid, voor en samen met andere overheidsorganisaties.
Voor het project NL Design System, onderdeel van het programma Gebruiker Centraal, zijn we op zoek naar een UX-designer/-engineer.

Het NL Design System (NLDS) is een deelproject onder Gebruiker Centraal. Een community van/voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Dankzij het NL Design System kan straks de hele overheid samenwerken aan een begrijpelijke, gebruiksvriendelijke én toegankelijke online dienstverlening. Een dienstverlening die logisch en samenhangend is, maar niet per se uniform, want binnen de afspraken blijft er ruimte voor de eigen identiteit van overheidsorganisaties.

De opdracht bestaat uit het bijdragen aan de doorontwikkeling van dit overheidsbrede open source white-label design systeem. Je wordt onderdeel van het kernteam wat momenteel bestaat uit een tech lead, een developer, een UX-er (deze vacature) en een projectleider.

Het NLDS kernteam werkt open en agile. Dit houdt in dat er in een 2-wekelijks ritme wordt gewerkt, alles transparant is en gedeeld wordt met geïnteresseerden en er regelmatig presentaties/demo’s worden geven aan de diverse stakeholders. Samen help je de community met bijdragen aan en gebruikmaken van het NL Design System.

Jouw bijdrage aan het project
Je bent een ervaren UX-er die gewend is in een multidisciplinair team te werken. Jouw ervaring met design systems, component libraries en design tokens gebruik je om ondersteuning te verlenen aan de verschillende individuen en teams in de community die (gaan) bijdragen aan het NL Design System. Je ondersteunt teams en individuen in de community met raad en daad.

Je ziet er het belang van in om eindgebruikers bij het werk te betrekken en vanuit behoefte van de eindgebruiker diensten te ontwikkelen. Je bent niet gericht op één look-and-feel voor de hele overheid, maar je wilt wel dat overal dezelfde gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid wordt bereikt. En natuurlijk zie je hoe het NL Design System daarin een grote rol kan spelen.

Soms ben je betrokken bij een agile ontwikkelproces van teams in de community, door aanwezig te zijn bij refinements en feedback te geven over het resultaat van een sprint. Je werkt dan samen met front-end developers en andere ontwerpers om de kwaliteit te bewaken, en helpt met controle van de code door te herkennen dat de juiste terminologie en design tokens worden gebruikt.

Je bent betrokken bij het toevoegen van nieuwe patronen, componenten en design tokens aan het NL Design System. Je onderzoekt bestaand gebruik binnen de overheid, inventariseert best practices, gebruikersonderzoek en toegankelijkheidseisen, zodat deze gebruikt kunnen worden als basis voor een agile ontwikkelproces.

Daarnaast is jouw bijdrage aan de documentatie op de website van het NL Design System een belangrijke verantwoordelijkheid. Bij design tokens, componenten en patronen leg je uit wanneer ze toegepast moeten worden, wanneer juist niet en wat de alternatieven zijn. Je legt ook uit hoe de onderdelen op een gebruiksvriendelijke en toegankelijke manier toegepast kunnen worden. Je helpt kiezen voor duidelijke terminologie — waar mogelijk in lijn met webstandaarden als HTML, WAI-ARIA en SVG — en bewaakt dat de termen consistent worden gebruikt op de website, in de code en in design bestanden.

Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. We zoeken iemand met een sociale instelling, gericht op samenwerken en het zoeken naar oplossingen. Je vindt het leuk om met een klein team vaart te zetten achter ontwikkelingen binnen een grotere community, op een dynamische plek die veel verschillende stakeholders en ontwikkelsnelheden kent. Je bent flexibel want deze rol vereist veel switchen tussen verschillende taken. En daarbij kun je het overzicht bewaren en ben je goed in staat om zelf prioriteiten stellen.

Je zult je ook bezighouden met community management – waarbij het belangrijk is om het project te representeren op Slack en andere kanalen van de community. Ervaring hiermee is een pré. Je treedt daarin op als ambassadeur voor het gebruik van een design system dat door een community ontwikkeld wordt: je kunt uitdragen wat de voor- en nadelen zijn en daarbij realistisch beeld presenteren richting de stakeholders

Omdat het project open source is, heb je hier bij voorkeur voldoende ervaring mee en vind je het vanzelfsprekend geen probleem om alles (inclusief het proces) open en transparant te delen.

Wat wij eisen
Je hebt:
•    Je hebt ervaring met het werken als UX Designer in een multidisciplinair team met front-end developers;
•    Kennis en ervaring met het bouwen aan/werken met een component library en/of design system;
•    Ervaring met het maken van ontwerpen volgens de toegankelijkheidseisen;
•    Ervaring met het ontwerpen/ontwikkelen/documenteren/toepassen van design tokens;
•    Je hebt ervaring met ontwerptools zoals Figma of Sketch.

Aan te leveren als motivatie bij de aanbieding:
•    Een uitleg in eigen woorden waarom je voldoet aan het profiel en de door jou aan het project te leveren bijdrage.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Stichting ICTU

Rolomschrijving en taakafspraken

BIEDINGEN KUNNEN UITSLUITEND WORDEN GEDAAN MET EEN CV IN ICTU FORMAT. ALLEEN HET ICTU CV WORDT NAAR DE KLANT GESTUURD. DIT DIENT EEN VOLWAARDIG CV TE ZIJN MET ALLE WERKERVARING. (ZIE BIJLAGE)
DAARBIJ DIENEN ALLE EISEN EN WENSEN PUNTSGEWIJS TE WORDEN GEMOTIVEERD IN HET ICTU CV.

Jouw profiel
Ben jij een ervaren UX-er die gaat voor een betekenisvolle en aangename gebruikerservaring?
Streef jij naar goed werkende digitale oplossingen voor iedereen?
Word je ook heel blij van het samenwerken en delen van inzichten? Vind je het fijn om het schakelpunt te vormen tussen design en development? En ben je bekend met het opzetten en onderhouden van een design systeem?
Dan ben jij degene die wij zoeken!

Projectomschrijving

ICTU werkt aan een betere digitale overheid, voor en samen met andere overheidsorganisaties.
Voor het project NL Design System, onderdeel van het programma Gebruiker Centraal, zijn we op zoek naar een UX-designer/-engineer.

Het NL Design System (NLDS) is een deelproject onder Gebruiker Centraal. Een community van/voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. Dankzij het NL Design System kan straks de hele overheid samenwerken aan een begrijpelijke, gebruiksvriendelijke én toegankelijke online dienstverlening. Een dienstverlening die logisch en samenhangend is, maar niet per se uniform, want binnen de afspraken blijft er ruimte voor de eigen identiteit van overheidsorganisaties.

De opdracht bestaat uit het bijdragen aan de doorontwikkeling van dit overheidsbrede open source white-label design systeem. Je wordt onderdeel van het kernteam wat momenteel bestaat uit een tech lead, een developer, een UX-er (deze vacature) en een projectleider.

Het NLDS kernteam werkt open en agile. Dit houdt in dat er in een 2-wekelijks ritme wordt gewerkt, alles transparant is en gedeeld wordt met geïnteresseerden en er regelmatig presentaties/demo’s worden geven aan de diverse stakeholders. Samen help je de community met bijdragen aan en gebruikmaken van het NL Design System.

Jouw bijdrage aan het project
Je bent een ervaren UX-er die gewend is in een multidisciplinair team te werken. Jouw ervaring met design systems, component libraries en design tokens gebruik je om ondersteuning te verlenen aan de verschillende individuen en teams in de community die (gaan) bijdragen aan het NL Design System. Je ondersteunt teams en individuen in de community met raad en daad.

Je ziet er het belang van in om eindgebruikers bij het werk te betrekken en vanuit behoefte van de eindgebruiker diensten te ontwikkelen. Je bent niet gericht op één look-and-feel voor de hele overheid, maar je wilt wel dat overal dezelfde gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid wordt bereikt. En natuurlijk zie je hoe het NL Design System daarin een grote rol kan spelen.

Soms ben je betrokken bij een agile ontwikkelproces van teams in de community, door aanwezig te zijn bij refinements en feedback te geven over het resultaat van een sprint. Je werkt dan samen met front-end developers en andere ontwerpers om de kwaliteit te bewaken, en helpt met controle van de code door te herkennen dat de juiste terminologie en design tokens worden gebruikt.

Je bent betrokken bij het toevoegen van nieuwe patronen, componenten en design tokens aan het NL Design System. Je onderzoekt bestaand gebruik binnen de overheid, inventariseert best practices, gebruikersonderzoek en toegankelijkheidseisen, zodat deze gebruikt kunnen worden als basis voor een agile ontwikkelproces.

Daarnaast is jouw bijdrage aan de documentatie op de website van het NL Design System een belangrijke verantwoordelijkheid. Bij design tokens, componenten en patronen leg je uit wanneer ze toegepast moeten worden, wanneer juist niet en wat de alternatieven zijn. Je legt ook uit hoe de onderdelen op een gebruiksvriendelijke en toegankelijke manier toegepast kunnen worden. Je helpt kiezen voor duidelijke terminologie — waar mogelijk in lijn met webstandaarden als HTML, WAI-ARIA en SVG — en bewaakt dat de termen consistent worden gebruikt op de website, in de code en in design bestanden.

Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. We zoeken iemand met een sociale instelling, gericht op samenwerken en het zoeken naar oplossingen. Je vindt het leuk om met een klein team vaart te zetten achter ontwikkelingen binnen een grotere community, op een dynamische plek die veel verschillende stakeholders en ontwikkelsnelheden kent. Je bent flexibel want deze rol vereist veel switchen tussen verschillende taken. En daarbij kun je het overzicht bewaren en ben je goed in staat om zelf prioriteiten stellen.

Je zult je ook bezighouden met community management – waarbij het belangrijk is om het project te representeren op Slack en andere kanalen van de community. Ervaring hiermee is een pré. Je treedt daarin op als ambassadeur voor het gebruik van een design system dat door een community ontwikkeld wordt: je kunt uitdragen wat de voor- en nadelen zijn en daarbij realistisch beeld presenteren richting de stakeholders

Omdat het project open source is, heb je hier bij voorkeur voldoende ervaring mee en vind je het vanzelfsprekend geen probleem om alles (inclusief het proces) open en transparant te delen.

Wat wij eisen
Je hebt:
•    Je hebt ervaring met het werken als UX Designer in een multidisciplinair team met front-end developers;
•    Kennis en ervaring met het bouwen aan/werken met een component library en/of design system;
•    Ervaring met het maken van ontwerpen volgens de toegankelijkheidseisen;
•    Ervaring met het ontwerpen/ontwikkelen/documenteren/toepassen van design tokens;
•    Je hebt ervaring met ontwerptools zoals Figma of Sketch.

Aan te leveren als motivatie bij de aanbieding:
•    Een uitleg in eigen woorden waarom je voldoet aan het profiel en de door jou aan het project te leveren bijdrage.

De recruiter

Celine Correia

Myler

Deel deze opdracht

Adres

Myler, Part of HeadFirst Group
Taurusavenue 18
2132 LS Hoofddorp
Nederland

Contact

(0)88 – 018 26 10
support@myler.nl
KvK: 30242711
btw: NL.8196.10.380.B01

Privacy Preference Center