Tips voor het vinden van ZZP opdrachten

Als zzp’er kan het soms lastig zijn om zzp opdrachten te vinden. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Zeker als beginnend zzp’er kan het lastig zijn om te starten. Want waar begin je? Je hebt wellicht al wat netwerk opgebouwd voordat je begon als zzp’er maar als ook jouw netwerk niets te bieden heeft sta je met lege handen. De volgende tips kunnen je helpen bij het krijgen van zzp opdrachten.

 

1. Kijk om je heen

Als de zzp opdrachten niet naar jou toekomen, zal jij naar de zzp opdrachten toe moeten komen. Dit kan op verschillende manieren. Een van de aller belangrijkste manieren is door jezelf aan te melden op online platforms. Door jezelf aan te melden op online platforms beschik je over een continue stroom van opdrachten. Hierdoor is het haast onmogelijk dat de juiste zzp opdracht er niet tussen zit. Bovendien dienen online platforms als een verlenging van jouw bestaande netwerk. Het aanmelden op platforms biedt jou zo de ultieme mogelijkheid om verschillende opdrachten onder ogen te krijgen.

 

2. Maak een plan

Waar de markt voor zzp’ers groeiende is, is het belangrijk dat je de focus legt op jouw ‘unique selling points’. Door hier de nadruk op te leggen val je op voor opdrachtgevers. Zo weet een opdrachtgever wat jouw speciaal maakt en waarom jij ingehuurd moet worden en niet een ander. Door jouw unieke verkooppunten te benadrukken in een intakegesprek weet een opdrachtgever direct wat jouw belangrijkste kwaliteiten zijn.

 

3. Zakenrelaties en eerdere tevreden klanten: de weg naar zzp opdrachten

Uit onderzoek van KvK is gebleken dat 83% van de 580 ondervraagden aan zzp opdrachten kwam middels diens formele netwerk. Daaropvolgend kwam 74% aan een opdracht door eerdere tevreden klanten. Dit impliceert dat het van belang is om ten eerste je netwerk goed te onderhouden. Ten tweede impliceert dit dat je de band met eerdere tevreden klanten warm moet houden. Je weet immers nooit wat er in het verschiet ligt en of opdrachtgevers uit het verleden in de toekomst zzp’ers zoeken voor het vervullen van hun zzp opdrachten. Naast het gebruik maken van een online platform en het maken van een plan om jezelf in de kijker te zetten, is het onderhouden van jouw netwerken erg belangrijk.

 

4. Tot slot, wees overtuigd van jouw eigen kennis en kunde

Jij hebt jezelf niet zomaar als zzp’er ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je bent immers overtuigd van jouw kennis en kunde. Zorg er dan ook voor dat als jij een intakegesprek hebt, je overtuigend overkomt en jouw specialiteiten optimaal overkomen.